پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند: 
شرکت فولاد هرمزگان امروز در آستانه سالروز تاسیس خود (۱۲ دی) در میان موفق‌ترین‌های صنعت فولاد قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۶۷۶۸

تیتر 20-  شرکت فولاد هرمزگان در آستانه سالروز تاسیس خود است. این موضوع بهانه ای است تا نگاهی به کارنامه 12  ساله مجموعه فولاد هرمزگان داشته باشیم.

 
فولاد هرمزگان یکی از زیرمجموعه های هلدینگ فولاد مبارکه است که در سال های اخیر به درخشان ترین زیر مجموعه این شرکت تبدیل شده و تلاش می کند تا به قطب فولادی کشور تبدیل شود. 


این مجموعه دارای ظرفیت اسمی 1.5 میلیون تن تختال(اسلب) به ضخامت 200 و 250 میلی متر، عرض 900 تا 2000 میلی متر و طول 6000 تا 12000 میلی متر می باشد.


 همچنین این شرکت قادر به تولید محصولات میانی از قبیل یک میلیون و 650 هزار تن آهن اسفنجی در سال، 90 هزار تن آهک در سال، 7500 نرمال متر مکعب اکسیژن بر ساعت، 18000 نرمال متر مکعب بر ساعت نیتروژن و 120 نرمال متر مکعب بر ساعت آرگون است اما این مجموعه با مدیریت در بخش های مختلف و برنامه ریزی های کارشناسی شده توانسته از ظرفیت اسمی خود عبور کند.


 بخشی از این موضوع به رکورد زنی های فولاد هرمزگان باز می گردد که در سال های اخیر تقریبا هر ماه با رکورد زنی در بخش های مختلف همراه بوده است.

 
فولاد هرمزگان در سال های گذشته و همزمان با تغییراتی که در مدیریت این مجموعه صورت گرفت به سمت توسعه همه جانبه از نظر کمی و کیفی پیش رفت تا هم حضور پررنگ در بازار داخلی داشته باشد و هم سهم خود را در صادرات افزایش دهد.

 
موقعیت جغرافیایی فولاد هرمزگان، یکی از مزیت هایی است که می تواند بر فعالیت صادراتی این مجموعه اثر مستقیم داشته باشد. 


نزدیکی به بنادر و دسترسی آسان تر به نسبت سایر فولادسازان کشور باعث شده تا سهم فولاد هرمزگان از بازار صادراتی افزایش پیدا کند اما حفظ این سهم یا افزایش آن نیازمند ارتقای کمی و کیفی تولید بود که امارها نشان می دهد، تولید تختال در این مجموعه از نظر کمی و کیفی روند افزایشی داشته و کیفیت تختال فولاد هرمزگان با استانداردهای جهانی برابری دارد.


این در حالی است که یکی از دلایل احداث این مجموعه خودکفایی کشور در حوزه تولید تختال بود. از سویی دیگر با توجه به آمایش سرزمین نزدیکی به دریا از دلایل دیگر احداث در این منطقه بود تا به قطب فولادی کشور تبدیل شود. 


اما این مجموعه با تمرکز بر واحد تحقیق و توسعه و همچنین با توسعه همکاری های خود با شرکت های دانش بنیان، امروز در میان شرکت های پیشرویی قرار گرفته است که توانسته با بومی سازی قطعات و تجهیزات علاوه بر کاهش ارز بری، توانست بخشی از این هزینه را راهی طرح های توسعه ای خود کند. 


بخشی از این برنامه توسعه ای در پروژه ستاره سیمین هرمز نمایان شد که با بهره برداری از آن ظرفیت تولید در فولاد هرمزگان افزایش پیدا می کند.


 فولاد هرمزگان با افزایش سهم خود در این پروژه در تلاش است تا میزان تولید در این منطقه را افزایش دهد اما در کنار این پروژه 3  پروژه بزرگ دیگر در دستور کار فولاد هرمزگان قرار دارد. 


عملیات احداث مدول سوم تولید آهن اسفنجی فولاد هرمزگان، واحد دوم تولید گازهای صنعتی، مخازن ذخیره آهن اسفنجی سه پروژه بزرگ دیگر این مجموعه است که با حمایت فولاد مبارکه در حال اجرا است.


 با بهره برداری از مدول سوم احیا در فولاد هرمزگان، ظرفیت تولید آهن اسفنجی در این شرکت به ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تن خواهد رسید و نیاز این شرکت به اصلی ترین ماده اولیه جهت تولید ۲ میلیون تن تختال در سال مرتفع خواهد شد. 


درواقع فولاد هرمزگان در تلاش است تا در پایان 12  سالگی خود، نگرانی ها در تامین مواد اولیه را برطرف کرده و توسعه را با توان بیشتری جلو ببرد.

 
آنچه از این مجموعه قابل تصور است، آن است که فولاد هرمزگان در سال های نه چندان دور اصلی ترین بازیگر صادرات فولاد کشور خواهد بود که می تواند سهم بسیاری از بازارهای منطقه داشته باشد.


 البته این مجموعه در حالی برای توسعه در تلاش است که محدودیت های برقی و گازی و در کنار آن مشکلات ناشی از تحریم ها می تواند سرعت تولید و همچنین توسعه صادرات را نشانه بگیرد.

 
در نتیجه با حمایت های هرچه بیشتر دولت این مجموعه می تواند سهم بیشتری در زنجیره ارزش فولاد داشته باشد که در نهایت منجر به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه و همچنین توسعه صادرات غیر نفتی شود. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز